اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 21140
1395/02/08 - 09:00
پروژه ای برای درمان دیابت نوع یک

شمار کودکانی که در اروپا و آمریکا به دیابت نوع یک مبتلا می شوند رشد چهار درصدی سالانه دارد. گروهی از محققین اروپایی در دانشگاه گوته به دنبال یافتن راهی برای کاستن نیاز افراد به انسولین برای تمام طول عمرشان هستند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این راستا، محققین ساختارهای سلولی سه بعدی(ارگانوئید) را تولید کرده اند که قادرند در شرایط آزمایشگاهی انسولین تولید کنند. آن ها در صدد هستند که با همکارانی کمپانی های دارویی و سایر محققین به تولید انبوه این ارگانوئیدها برسند. در حال حاضر اتحادیه اروپا بودجه ای معادل پنج میلیون یورو را برای انجام این پروژه چهار سالع تخصیص داده است.

بیماران مبتلا به دیابت نوع یک قادر به تولید انسولین نیستند که این امر اغلب به دلیل نقص های ژنتیکی یا یک اختلال اتوایمن است. این افراد می توانند با پیوند پانکراس های دارای عملکرد درمان شوند اما متاسفانه اهداکننده کافی برای این امر در دسترس نیست. به همین دلیل است که محققین به دنبال ایجاد سلول های تولید کننده انسولین به صورت ارگانوئید در آزمایشگاه هستند. این روش پیش از این در مورد موش موفقیت آمیز بوده است. برای تولید این ارگانوئیدها، سلول های بنیادی درون پروتئین های ماتریکس خارج سلولی قالب گیری می شوند و به آن ها اجازه تمایز به سلول مورد نظر داده می شود. این سلول های بنیادی به صورت سازه های سه بعدی در می آیند که حدود 20 میکرومتر قطر دارند. این ارگانوئیدها به فرد پیوند خواهند شد و عملکرد پانکراس آن را تا حدی جبران خواهد کرد. به منظور جلوگیری از خطر رد پیوند محققین در صدد هستند که بانک های سلولی از این ارگانوئیدها با ویژگی ها زیست سازگاری مختلف تهیه کنند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved